In 2015-2016 zijn er weer 12 leerlingen geweest die keihard gewerkt hebben om hun talent uit te breiden. Hieronder kun je lezen wat hun ervaringen zijn geweest.
‘De grootste wijsheid die een docent me heeft meegegeven is dat repeteren in het Duits proben is; pogen. De poging is altijd interessanter dan het al dan niet slagen ervan – dus durf op je bek te gaan!.’
‘Ik heb mezelf vooral beter leren kennen als speler. Waar liggen punten die ik nog moet leren, waar loop ik tegenaan en wat zijn dingen die voor mij heel erg helpen tijdens het spelen.’
‘Voornamelijk heb ik geleerd te DOEN! Niet bang zijn, maar in de situatie stappen zonder voorbedacht plan en lekker spelen en genieten.’
‘Vind het belang en maak dit zo groot mogelijk; van je personage, zin, woord, maar ook de stilte. Kies hierin het moment waarop je handeling de grootste impact heeft.’
‘Blijf zoeken naar het conflict in de scene.’
‘Tijdens de lessen ben ik veel struikelblokken tegengekomen. Soms ging ik naar huis en dacht ik in de trein: misschien moet ik me uitschrijven voor de audities en tandheelkunde gaan studeren.’
‘Het eerste leerdoel dat ik heb opgeschreven (en meteen ook de belangrijkste) was “Echt voelen en minder denken”. Nu, aan het einde van rit, weet ik beter wat dit betekent voor mij… LOSLATEN!’
‘Stuk voor stuk brengen gastdocenten eigen aspecten van en visies op het acteren mee. Allemaal puzzelstukjes die ik kan gaan gebruiken in de toekomst.’
‘Een kernwoord voor de afgelopen periode is samen. Op de momenten dat je contact hebt, krijg je een mooie scène.’
‘Ik weet zeker dat ik gegroeid ben, ik heb iedereen in deze groep zien groeien. Ik heb ons een groep zien worden, elkaar zien ondersteunen op de vloer, van elkaar zien leren.’
‘Ik ben in het afgelopen half jaar een compleet andere acteur geworden. Ik heb veel gehad aan alle verschillende gastdocenten en hun kijk op acteren. Met bouwstenen die zij mij aanreikten ben ik begonnen met mijn eigen weg naar Rome.’